Monday, 28 September 2015

Nadzieja....

Miewacie grosze dni? szczególnie w okresie jesiennym zdarzają mi się dość często... niby zwykła chandra a potrafi sprawić we mnie poczucie bezsilności, smutku, nostalgii i wewnętrznej rozsypki.Staram się poprawiać swój nastrój drobnymi rzeczami, pijam ulubioną herbatę, spotykam się z ludźmi i sporo czytam... czytam wtedy najwięcej. Otaczam się pozytywnymi hasłami, wpajam do głowy że życie należy kochać i przyjmować w spokoju wszystko co nam daje. Choć nie zawsze są to same pozytywne rzeczy i sytuacje to z biegiem czasu możemy stwierdzić że umiejętność radzenia sobie z nimi daje nam najwięcej rezultatów, które automatycznie przekładają się na wiele płaszczyzn naszej osobowości. Umacniają nas od środka, dodają sił, poczucia wartości a stan przygnębienia i apatii staję się terminem szalenie odległym. Zwycięstwo bowiem nad strachem,apatią i poczuciem beznadziejności daje nam skrzydła! Tekst poniżej warto przeczytać i wracać do niego w trudniejszych momentach ;-) Dużo pogody ducha kochani w ten jesienny, chłodniejszy czas!
Nie zaliczasz się do grona pewnych, że świat leży u ich stóp? To nic. Ale osobnikiem, który powtarza: „nie uda się, na pewno się nie uda” – też nie będziesz.Na pewno się uda! Nie możesz liczyć na to, że spełnią się twoje oczekiwania, jeśli z góry założysz, że nic z tego nie będzie… Nadzieję w sobie można budować. Kiedy o nią zadbasz – zacznie się potęgować. Oto dziesięć sposobów na wzmocnienie nadziei.

1. Lista życzeń do wróżki.
Przenieś się na chwilę w świat baśni i dzieciństwa. Złota rybka, dobra wróżka, duch z lampy Aladyna są do twojej dyspozycji. Sformułuj aż 30 próśb. Jedyny warunek: życzenie musi być wypowiedziane w sposób pozytywny („Chcę mieć wolny zawód” zamiast „Nie chcę już pracować w biurze”). Spisz swoje zamówienia na kartce.
2. Własna mapa po świecie nadziei.
To może być kontynuacja poprzedniego ćwiczenia. Wykonaj mapę. Powycinaj z gazet, namaluj na dużym arkuszu papieru rzeczy czy zjawiska, które chciałbyś zdobyć. Jeśli pragnąłbyś pojechać na karnawał w Rio, przyczep zdjęcia roztańczonych tłumów na drzwi lodówki. Jeśli chcesz, by twój zespół rockowy nagrał płytę, zawieś na ścianie wizualizację okładki. Przyglądaj się im często – ćwicz nadzieję.
3. Ludzie dookoła.
Zaproś najlepszego przyjaciela. Jeśli potrafi wesprzeć i jest otwarty, to pokaż mu swoją mapę. Postaraj się opowiedzieć o niej możliwie jak najdokładniej. Poproś, by wskazał, co podoba mu się w każdym z tych pomysłów i dlaczego wierzy, że je zrealizujesz. Szukaj wsparcia. Otaczaj się ludźmi, którzy w ciebie wierzą. I którzy są pełni nadziei.
4. Zdanie przytrzymujące.
To, co myślimy o sobie, przekłada się bezpośrednio na to, jak działamy i co nam się w życiu udaje. Napisz na kartce zdanie, które ma cię przy tym „przytrzymać”. Może brzmieć na przykład: „lubię siebie” albo „to mi się na pewno uda”. Ułóż takie zdanie, byś czuł, że jest twoje. Noś je w portfelu albo powieś nad łóżkiem. Znajdź czas w ciągu dnia, by powtórzyć sobie to zdanie kilka razy. Potrzebujesz do tego momentu, kiedy jesteś sam. Przy powtarzaniu zdania możesz stosować metodę wizualizacji.
5. Ile ja potrafię!
Zrób listę swoich mocnych stron. Podziel kartkę na dwa obszary. W jednym zapisz cechy (np. wyrozumiały, spontaniczny etc.), w drugim umiejętności (np. umiem grać w brydża, mam patent żeglarski). Postaraj się na początek znaleźć 20 cech i 20 umiejętności. Wróć do zapisków po paru dniach i dopisz kolejne 20.
6. Autoportret pozytywny.
Spotkaj się z trzema bliskimi osobami i poproś, by opowiedziały, co w tobie cenią. Słuchaj uważnie, nie przerywaj, cokolwiek będziesz o tym myślał. Być może z częścią opinii się nie zgodzisz. Mimo to zanotuj sobie wszystko. Zapis i świadomość, co dobrego widzą w tobie inni, pomogą ci w budowaniu pozytywnego obrazu siebie, a to zawsze zwiększa nadzieję…
7. Nadzieja, ale na co?
Czy wiesz, czego chcesz w życiu, na co masz nadzieję? Co jest dla ciebie najważniejsze? A zatem dokończ te zdania:
  • Najbardziej lubię…
  • W ludziach najbardziej cenię…
  • Najbardziej lubię w sobie…
  • Gdyby zostały mi jeszcze dwa tygodnie życia, to…
  • Gdybym miał nieograniczone możliwości finansowe, to…
  • Gdyby znikły wszystkie przeszkody na drodze do moich celów, to czułbym się…
8. Jeśli wątpisz?
Przyjrzyj się swoim przekonaniom. Nie wierzysz w to, że w życiu spotka cię coś wspaniałego, że jeszcze dziś rozwiążesz problem? Zestaw fakty – co powoduje to zwątpienie? Zastanów się, czy twoje przekonanie opiera się na solidnych przesłankach. Czy do tej pory nie spotkało cię nic niesamowitego?
9. Rachunek radości.
Doceniaj fajne chwile w życiu. Usiądź wieczorem i zastanów się, za co powinieneś być wdzięczny. Wypisz przynajmniej dziesięć. Następnie pomyśl o trzech dobrych rzeczach, które spotkały cię dzisiejszego dnia. Poświęć im chwilę. Przywołaj ich obraz w pamięci i rozkoszuj się nim. Zapamiętaj go i wracaj do niego za każdym razem, gdy tracisz nadzieję, że coś dobrego może cię spotkać.
10. Testament szczęśliwego.
Wyobraź sobie, że umarłeś jako szczęśliwy człowiek. Ktoś postanawia nakręcić o tobie film. W tym celu przeprowadza wywiady ze wszystkimi bliskimi ci osobami. Zastanów się, z kim by rozmawiał, wyobraź sobie, co te osoby powiedzą i za co będą cię cenić najbardziej.
Julia Nowicka

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...