Alexander McQueen - part VI

After a huge success of "The Birds" collection, McQueen got a financial backer- Eo Bocci.
Despite all the popularity in UK and the US, designer was still treated by London fashion establishment as an outsider. American reporters didn't care about his upbringings or his social class, but British fashion people did. To them he was just an emotional wreck with addiction issues, bad manners and no proper etiquette.
McQueen's next collection after "The Birds" was "The Highland Rape". The title meant "England's rape of Scotland" and was referring to many British invasions of Scotland. The collection was full of torn dresses, ripped skirts and semi-naked women. It was McQueen's first collection staged during London Fashion Week under the aegis of the British Fashion Council. The show didn't go well with the fashion press. Other than one reporter from The New York Time's, who understood the meaning of the collection, everyone else hated it.
"People were so unintelligent, they thought this was about women being raped (...) I'm glad I did it. The British killed families, kids, children, everything. It's happened to everyone in the world - it's happening in Croatia now, it happened to gays and lesbians in World War II (...) I wanted to show that the war between the Scottish and the English was basically genocide", commented McQueen after the show.


He always had a deep interest in the history of England but his collections were also autobiographical. As one of his colleagues Groves explained: "'Jack the Ripper' was about his family, and 'Taxi Driver' was about his dad. 'Highland Rape' was about him*, and that's why he was so angry at people for misreading it. It was about him". McQueen's collections were never simply based on a single idea.

Despite his increasing popularity, McQueen was constantly broke. In fact, soon after the presentation of "The Highland Rape", the landlord of the building where McQueen had his fashion atelier, changed the door lock and kept all of the sewing machines because of unpaid rent.
The inspiration for McQueen's next show "The Hunger" was a vampire movie from 1983 with the same title and erotic thriller "Cat People". McQueen took his inspirations from everywhere. He would refer to salacious aspects of his lifestyle, he was influenced by art, film and music, was expressing his cultural anxieties and uncertainties and loved nature because it was unpredictable. That's how his dark sensibility and his rebelliousness provoked extreme reactions. Probably the most shocking piece of the whole "The Hunger" collection was a plastic bustier with life worms. "That, in one look, was exactly what McQueen was about: he wanted the viewer to feel uncomfortable, to question conventional beauty, to respect nature, and to be confronted by the eventuality of death" (Dana Thomas).


Kolekcja "Ptaki" cieszyła sie dużym powodzeniem i dzięki jej sukcesowi McQueen zdobył w koncu inwestora, Wlocha Eo Bocci. Nie rozwiązało to jednak ciągłych problemów finansowych i jeszcze przez pewien czas McQueenowi bedzie brakowało gotówki na tkaniny i inne akcesoria potrzebne do kolekcji.

Pomimo faktu, iz projektant stawał sie coraz bardziej rozpoznawany w Wielkiej Brytanii i USA, wciąż traktowany był jak outsider. Amerykańscy dziennikarze nie zwracali uwagi na jego pochodzenie spoleczne i skromne poczatki, jednak brytyjscy przywiązywali do tego duża wagę. Dla nich wciąż był niestabilnym emocjonalnie mężczyzna, uzależnionym od używek, pozbawionym manier i nieumiejacym się zachować w towarzystwie.
Następna kolekcja McQueen'a "Gwałt" wzbudziła ogromne kontrowersje. Projektant miał na mysli 'gwalt' dokonany przez Anglie na Szkocji, jednak wiekszosc dziennikarzy odebrało kolekcję w dosłowny sposób, (z wyjątkiem jednej dziennikarki z The New York Time's). W kolekcji pelno bylo polnagich kobiet, podartych sukienek i spodnic. Była to pierwsza kolekcja McQueena pod auspicjami brytyjskiego Fashion Council, zaprezentowana podczas londyńskiego Tygodnia Mody. "Ludzie sa tak malo inteligentni, jesli mysla, ze mialem na mysli gwałt dokonany na kobiecie", powiedział po pokazie McQueen, "Ciesze sie, że stworzyłem taka kolekcje. Brytyjczycy zabili wiele rodzin, dzieci. To dzieje sie na świecie cały czas, dzieje sie tak obecnie w Chorwacji, działo sie tak podczas II wojny światowej w przypadku gejow i lesbijek. Chodziło mi to, ze Brytyjczycy wyrżneli Szkotow".
Projektant zawsze interesowal sie historia Anglii, ale jego kolekcje były rowniez bardzo autobiograficzne. Jeden z jego znajomych Grose przyznal: "'Kuba Rozpruwacz' była to kolekcja o jego rodzinie, 'Kierowca taksowki'- o jego ojcu, a 'Gwalt' o nim samym. Dlatego tak bardzo denerwowało McQueena to, ze ludzie tego nie dostrzegali".
Jak wspomniałam juz na poczatku, McQueen mial ciagle klopoty finansowe. Po zaprezentowaniu kolekcji "Gwalt", sprawy zaszly tak daleko, ze któregoś dnia właściciel budynku, w którym znajdowała sie pracownia McQueena, zmienil zamki i zatrzymal wszystkie maszyny do szycia z powodu niezapłaconego czynszu.
Projektant czerpał inspiracje ze wszystkiego, kultury, sztuki, muzyki, filmu, fascynowaly go siły przyrody, bo byly nieprzewidywalne. Inspiracja do nastepnej kolekcji "Glod" byl film z 1983 roku pod tym samym tytułem oraz erotyczny thriller "Ludzie koty". Najbardziej szokujaca kreacja z całego pokazu byl wykonany z plastiku gorset z zywymi robakami."Ten jeden strój, był bardzo dobrym odzwierciedleniem estetyki McQueena", napisała Dana Thomas, "ktory chciał, aby widz poczuł sie niekomfortowo, zakwestionowal konwencjonalne piękno i uświadomił sobie nieuchronna śmierc".
Ewa Bytomska

Comments

Popular Posts