Céline - part II


Several months ago, Phoebe Philo's name appeared on Time Magazine's list of the world's 100 most influential people. Her fellow designer and friend Stella McCartney described Philo in Time as follows: "One of the few female designers, she celebrates the simple and champions the quality and reality of a woman's wardrobe. When people invest in her work, they have it for life. One of the things we share is the reality that the clothes we design are actually worn".
Philo studied fashion at Central Saint Martin's and started working at Chloe in 1997 as Stella McCartney's assistant, subsequently becoming Chloe's creative director. The brand thrived under Philo's leadership, who made Chloe one of the hottest ticket in fashion. Baby-doll dresses, hippie-chic clothes, heavy-heeled wedges and Paddington bags were selling briskly. In 2005, Phoebe Philo was named British Designer of the Year (she received the same award second time in 2010). In 2006, Philo resigned from her job at Chloe.
For 3 years, designer stayed away from fashion and in 2008 she was offered a job of creative director at LVMH-owned Celine. 2008 was a challenging moment for any high-end brand, not to mention the one lacking signature and identity. The name Celine did not stand for much anymore, the company did not make money for years. But Philo proved during her tenure at Chloe that she had talent. As a minimalist with a penchant for feminist clothes, she started to develop a new Celine handwriting and very quickly elevated the brand to new sartorial heights. She "accomplished the Herculean feat of turning the river of trend and washing fashion's Augean stables clean of decorative bling" (Vanessa Friedman in FT).
Phoebe Philo is obsessed with a beauty of functionality. "A huge part of her work (as it was at Chloe) is fabric development: how individual fabrics perform, what they can do" (Vicki Woods). "The clothes are not tricky and they're never vulgar. If you want to feel right in your clothes and you don't want to show off, or show your wealth, then you wear Celine".
Philo has a very clear vision of her aesthetic goals and believes that comfort is the ultimate luxury. She builds her collections around "essentials", several garments that could easily be mixed and matched and worn for many seasons.
"The idea that quiet fashion now conveys power is ironic given that for years that spot has been defined by bright colors, broad shoulders, wide lapels, cinched waistlines-caricatures of exaggerated severity. Since Philo took over as creative director of Celine six years ago, she has consistently designed collections that have changed the course of fashion, steering women toward a more classic and practical way of dressing. There are many designers who make beautifully constructed clothes of the highest quality, Philo among them. But her specialness lies in synthesizing how women want to dress with how they actually live their lives. And how we want to see ourselves , sophisticated, knowledgeable, not victimized by fashion" (Whitney Vargas in NYT).

Kilka miesięcy temu na liście 100 najbardziej wpływowych osób magazynu Time, znalazła się Phoebe Philo. W swojej wypowiedzi na temat Philo, zamieszczonej na łamach magazynu, Stella McCartney zachwyca się m.in. ponadczasowością stworzonych przez Philo ubrań.
Philo ukończyła prestiżową uczelnię Central Saint Martin's w Londynie i zaraz po ukończeniu studiów została najpierw asystentką Stelli McCartney w Chloe, a po pewnym czasie (kiedy McCartney odeszła z Chloe, aby skupić się na tworzeniu własnej marki) objęła stanowisko dyrektor kreatywnej wspomnianego domu mody. Dzięki Philo, która odpowiedzialna jest za stworzenie torby Paddington i popularność sukienek typu "baby-doll" oraz koturnów, marka Chloe znacznie zyskała na popularności. Projektantka dwukrotnie (w 2005 i 2010 roku) otrzymała prestiżową nagrodę dla najlepszego brytyjskiego projektanta roku.
Chloé Spring/Summer 2005
W 2006 roku odeszła z Chloe, aby skupić się na życiu prywatnym. Jednak jej "rozłąka" ze światem mody nie trwała długo. W 2008 roku zaproponowano jej pozycję dyrektor kreatywnej Celine, marki znajdującej się w rękach konsorcjum LVMH. W związku z kryzysem gospodarczym był to trudny okres dla marek luksusowych, zwłaszcza tych, które nie posiadały ustabilizowanej pozycji na rynku. Nazwa Celine znaczyła niewiele, a dom mody od lat nie przynosił zysków. Jednak Philo, pracując dla Chloe, udowodniła, że ma talent i w bardzo krótkim okresie czasu zmieniła postrzeganie marki Celine. Projektantka zwraca ogromną uwagę na funkcjonalność ubrań, jak to okresliła jedna z jej klientek: "ubrania nie są nigdy wulgarne. Kobieta, która chce się czuć komfortowo i nie chce epatować swoim statusem majątkowym, nosi Celine". Philo wychodzi z założenia, że największym luksusem jest komfort. Tworzy swoje kolekcje wokół tzw. "produktów bazowych", ubrań, które można łączyć w różnorodny sposób i które można nosić przez wiele lat.

Ewa Bytomska


Comments

Post a Comment

Popular Posts