Peter Pilotto

I don't remember when exactly I learned about Peter Pilotto label, but it wasn't very long ago. I started following his collections and eventually bought my first Peter Pilotto dress. And I fell in love with the brand. There is this remarkable consistency of ideas about what fashion should be. The duo behind the label, Peter Pilotto and Christopher De Vos, has phenomenal sense of color and structure and great technical skills. Peter Pilotto clothes are true eye-candy, the customers are being constantly seduced with wild colors and endless supply of creativity. There is incredible continuity in their designs that is recognizably Pilotto, in aesthetic, patterns, proportion and balance. And they have brilliant understanding of fabric draping and exquisite eye for the very finest detail; the beauty of their designs is shaped by its craftsmanship.
The fashion world is full of minimalistic labels, so there is definitely a need for flamboyance and new perspective on elegance. I can't stop admiring perfectly thought-through print placements. A dress in the hands of Pilotto and De Vos is so much more than stitched fabric. It's the way they use print and occasional embroidery to enhance the figure. Pilotto's dresses are like no others. Juxtaposition of vibrant colors continues to be the brand's key trait.
The duo is based in England, but Pilotto has Austrian and Italian blood and De Vos, who was born in Libya, is half-Belgian, half-Peruvian. They met at The Royal Academy of Fine Arts in Antwerp, where they both studied. Pilotto launched the brand in 2007 and De Vos, who was working at Vivienne Westwood, joined him subsequently. They've been showered with awards from the start. In 2009, they have been awarded "Best Emerging Talent Award", in 2011- "Fashion Forward Award" and this year- "BFC/Vogue Designer Fashion Fund Award". The editor-in-chief of British Vogue, Alexandra Shulman, praised the duo: "Christopher and Peter are deserved winners of this year's Fund award. They have remained true to their vision of a print and colour- focused brand, but have managed to expand and grow the business to a level where they can now compete on an international stage". And this is a comment from British Vogue: "London has got itself some really great designers right now who hit the right balance between commercialism and innovation- and Peter Pilotto and Christopher de Vos of Peter Pilotto are at the helm of one such label".
Few months ago the duo designed affordable collection for US retail chain, Target. Apparently it was the fastest sold collaboration collection: "Peter Pilotto and Christopher De Vos worked with Target on creating a collection that was totally identifiable, yet different and we knew this collaboration was going to be a hit from the beginning", said Target rep.
Every single Pilotto collection has drawn fantastic reviews and absolutely justifiably so. Suzy Menkes keeps raving about "the manic amalgam of patterns" and Mark Holgate in American Vogue noticed that what's really important is "how these patterns undergo some kind of alchemical reaction with a woman's body, through being worked into increasingly imaginative silhouettes".

Nie pamiętam, kiedy dokładnie dowiedziałam się o istnieniu marki Peter Pilotto, ale było to stosunkowo niedawno. Zaczęłam śledzić jego (a właściwie "ich", bo markę tworzy dwóch projektantów, Peter Pilotto i Christopher De Vos) kolekcje, po pewnym czasie kupiłam swoją pierwszą sukienkę Pilotto. I zakochałam się w marce. Kolekcje Pilotto są niesamowicie spójne, projektanci, oprócz wspaniałych umiejętności krawieckich, mają fenomenalne wyczucie koloru, są nieprawdopodobnie kreatywni. Ich sukienki zachwycają, są czymś dużo więcej niż kawałkiem materiału.

Istnieje wiele minimalistycznych marek, więc świat mody zdecydowanie potrzebuje innej perspektywy, rozmachu, palety barw. Wzory, które wykorzystywane są w kolekcjach projektantów, są bardzo charakterystyczne.
Projektanci mieszkają i pracują w Londynie, jednak w żyłach Pilotto płynie austriacka i włoska krew, podczas gdy urodzony w Libii De Vos jest w połowie Belgiem, a w połowie Peruwiańczykiem. Obydwoje studiowali na Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Pilotto założył markę w 2007 roku, jakiś czas później dołączył do niego De Vos (pracujący wcześniej dla Vivienne Westwood). Praktycznie od samego początku zaczęto im przyznawać prestiżowe w świecie mody nagrody. Jedna z nich przyznana została w 2009 roku, inna w 2011, kolejna w 2014. Tegoroczna nagroda przyznana została przez Brytyjskiego Vogue'a, a wręczając ją, redaktor naczelna Alexandra Shulman, powiedziała: "Christopher i Peter zdecydowanie zasłużyli sobie na niniejszą nagrodę. Pozostali wierni swojej estetyce, skupiającej się na wzorach i różnorodności kolorów, a jednocześnie stworzyli solidną, prestiżową markę, która może swobodnie konkurować z innymi na arenie międzynarodowej". W jednym z artykułów w brytyjskim Vogue napisano również, iż Peter Pilotto jest obecnie jedną z najważniejszych młodych brytyjskich marek, liczących się w świecie mody.
Kilka miesięcy temu, projektanci zdecydowali się na współpracę z amerykańską siecią handlową Target i stworzyli przystępną cenowo kolekcję, która okazała się najlepiej sprzedającą się kolekcją, spośród innych, stworzonych przez wysokiej klasy projektantów dla Target.
Praktycznie każda kolekcja Pilotto zdobywa wspaniałe recenzje i jest to w pełni uzasadnione.
Ewa Bytomska

Comments

Popular Posts