Francisco Costa

This article is a continuation of the previous one, about Calvin Klein (the company and designer himself). Brazilian born Francisco Costa, who is currently creative director of Women's Collection, joined the company a year before it was sold to Phillips-Van Heusen. It gave him a chance to work with Calvin Klein himself and learn directly from the master. Having honed his design skills in the '90s at Gucci and Oscar de la Renta, Costa was not an amateur designer. At Oscar de la Renta, he was responsible for Pink label, an affordable line, while at Gucci, he was an assistant to Tom Ford, being perceived by some as Ford's potential successor. In one of the interviews, asked about Ford, Costa replied: "You can't compare us, but I do think that Calvin influenced his way of working. Calvin created this whole aesthetic with imagery - the whole sex thing. I can see that Calvin influence on his work. What Calvin has created is untouchable".
It is worth mentioning that Klein's business partner, Barry Schwartz, is and always was a huge supporter of Costa. Schwartz not only helped a young designer, while being still a co-owner of Calvin Klein Inc., but was also able to unofficially solve some problems Costa was encountering after the company was bought by PVH (Schwartz is large shareholder in PVH). PVH, as world's largest shirt company, was great when it came to licensing and selling moderately priced merchandise, but not the best when it came to managing designer business. Once PVH took over the company, it closed all the sample-making rooms in the US and moved it all to Italy. PVH had an agreement with Italian Vestimenta for production of collection label. It was a clever way to save a lot of money on prototypes.
In one of the interviews, Costa talked about this difficult period after a takeover, mentioned that PVH fired the whole staff, "the whole studio, the whole production team, everybody. And we became a licensee. The minute we became a licensee, the structure that I had originally worked in [was gone]. Many people freaked out and left (...) I think this is what I'm most proud of - I've managed to build all of that back, the whole team. I had one assistant. These are things that nobody knows. For the longest time I was doing the work basically by myself trying to get it out there".
Costa proved to be a suitable successor . Klein was known as extremely demanding and a perfectionist, but Costa carried on designing Calvin Klein's collections without missing a bit. Costa's sensibility clicked with the company's values and he was able to further explore Calvin Klein's vocabulary. His mentor always encouraged him to create something new.

Costa stayed true to his classic design aesthetic: "In both my lifestyle and my design process, I take a minimalist approach. For me, minimalism is about reduction. I like to surround myself with interesting objects, ideas and colors, and then I use a process of elimination to abstract their essence and get to their true spirit. The result is a sense of balance, purity and continuity".
CALVIN HAS PURITY, THIS SIMPLICITY, THIS AMERICANISM. IT SPEAKS TO CERTAIN KINDS OF WOMEN WHO ARE VERY SECURE, VERY MODERN—THEY LIKE LOOKING FORWARD. - FRANCISCO COSTA

Niniejszy artykuł jest kontynuacją poprzedniego, który dotyczył marki Calvin Klein i jej założyciela. Brazylijczyk Francisco Costa, który sprawuje obecnie funkcję dyrektora kreatywnego Calvina Kleina (odpowiedzialny jest za modę damską), został zatrudniony w firmie rok przed jej wykupieniem przez koncern Phillips-Van Heusen. Miał dzięki temu okazję pracować pod okiem samego Calvina Kleina. Costa zdobywał doświadczenie w projektowaniu w dwóch prestiżowych domach mody: Gucci oraz Oscar de la Renta. Pracując dla Oscara de la Renty, był tam odpowiedzialny za tańszą linię tzw. różową, natomiast pracując dla Gucci, był tam asystentem samego Toma Forda. Niektórzy widzieli w nim następcę Forda. Zapytany kiedyś o Forda, Costa odpowiedział: "Trudno nas porównywać, ale myślę, że Calvin miał spory wpływ na sposób pracy Forda. Calvin wykreował estetykę, przesyconą seksualnością i muszę przyznać, że wiele razy w projektach Forda dostrzegałem inspiracje Calvinem".
Na marginesie warto wspomnieć, że partner biznesowy Kleina, Barry Schwartz, od samego początku wspierał Costę, zarówno w okresie, kiedy był jeszcze współwłaścicielem marki, jak i później po przejęciu firmy przez PVH (Schwartz jest jednym z głównych udziałowców PVH). Koncern PVH, jako największy na świecie producent koszul, miał spore doświadczenie w sprzedawaniu ubrań ze średniej półki cenowej oraz znał się dobrze na polityce licencyjnej, jednak trzeba przyznać, że luksusowa moda nie była ich "forte". Po wykupieniu Calvina Kleina, management PVH (dążąc do obniżania wydatków i cięcia kosztów) postanowił powierzyć produkcję prototypów ubrań włoskiej firmie Vestimenta, jednocześnie likwidując ich amerykański odpowiednik. Costa opowiadał o tym trudnym okresie w jednym ze swoich wywiadów. Wspominał, iż wiele osób straciło wówczas pracę, pozostali odeszli, przerażeni tym, co się dzieje. Przez pewien okres Costa pracował praktycznie sam, tworzył kolekcje z pomocą jednego asystenta.
Costa okazał się godnym następcą Kleina. Tworzy minimalistyczne kolekcje marki, które w pełni oddają wizje jej założyciela.
Ewa Bytomska






Comments

Popular Posts