Moncler - part II

Remo Ruffini became creative director of Moncler in 1999 and four years later bought a stake in the company. Right from the beginning, he wanted to focus on brand's heritage. Moncler (the name is an abbreviation of Monastier de Clermont, mountain village near Grenoble in France) was launched in 1952 by Rene Ramillon and its chic outdoor gear quickly became popular on the slopes. In 1968, French team wore Moncler for the Winter Olympics in Grenoble. Moncler's puffy jacket became "the creme de la creme of goose-down-filled jackets".

Using his amazing entrepreneurial skills, Ruffini transformed well-known and prestigious, but stagnant company into global fashion powerhouse. In a mere 10 years, Moncler has mushroomed into extremely successful megabrand. Mr. Ruffini "has staged a turnround of the brand, expanding it beyond skiwear for professionals and extreme sport enthusiasts to a chic go-to outerwear brand for city dwellers". In fact, Moncler's motto is "born in the mountains, lives in the city".

"The company has thrived under his decade of leadership. At the time he took over, Moncler was "only one jacket", says Ruffini, 52, who was born in Como, Italy. "That jacket was used for making expeditions to the Himalayas, Karakorum, Alaska- but you only used it two or three times a year, and it was very heavy",he says. "That's why I started from there, from the perception of the brand". Ruffini's blueprint for reviving Moncler has centered on improving both quality and visibility. The former means sourcing the best goose down from France, the best fabric from Japan and locating the lightest zippers. (Rendering an ultra-warm feather jacket airy and formfitting is perhaps Moncler's foremost achievement.) "Quality is important", says Ruffini, "and you need good technology to have good quality".(Megan Conway in WSJ)

Ruffini is constantly working on improving Moncler's jackets, making it "superlight, superwaterproof, superwindproof". He is focused on everything, advertising strategy, distribution channels. Innovative partnerships with Balenciaga and Watanabe was Ruffini's idea. In 2006, women's collection Moncler Gamme Rouge, was introduced (designed initially by Alessandra Facchinetti and currently by Giambattista Valli), in 2009- men's collection Moncler Gamme Bleu, designed by Thom Browne, entered the fashion scene.

"If quality and cool collaborations have provided Ruffini with a solid base for rebranding, his immersive, unapologetically giidy presentations have perhaps most directly altered how Moncler is perceived among the fashion set. Last year, on a frigid night in February, nearly 200 professional athletes took to Wallman skating rink in New York's Central Park to perform synchronized routines on the ice wearing that season's Grenoble collection. The year before, 160 individuals formed a flash mob in Grand Central Terminal, where, to the sounds of Barbra Streisand and Prince, they executed a seven-minute dance routine inspired by Bob Fosse". (Megan Conway)

Last year, Moncler entered into joint venture with Italian company Allison to make and distribute eyeglasses and with Rimowa to make luggage.

Remo Ruffini został dyrektorem kreatywnym Moncler w 1999 roku, a cztery lata później stał się jej współwłaścicielem. Od samego początku przywiązywał wielką wagę do tradycji. Firma Moncler, której nazwa pochodzi od Monastier de Clermont, wioski w Alpach we Francji, założona została w 1952 roku przez Rene Ramillon. Puchowe kurtki marki stały się sztandarowym produktem Moncler i były chętnie kupowane przez jeżdżących na nartach. W 1968 roku, francuska drużyna sportowa, miała na sobie kurtki Moncler podczas zimowej olimpiady.

Dzięki wspaniałym zdolnościom biznesowym, Ruffini, w przeciągu 10 lat, przekształcił znaną, ale trwającą w stagnacji markę, w światową, multibrandową firme. Kurtki Moncler zaczęli kupować nie tylko sportowcy i pasjonaci jazdy na nartach, lecz również mieszkańcy dużych miast.

"Firma rozwinęła się bardzo pod rządami Ruffiniego. "Kiedy przejąłem stery, Moncler kojarzyła się tylko z jedną kurtką", powiedział urodzony w Como, we Włoszech, Ruffini, "kurtkę zabierano ze sobą na wyprawy w Himalaje, na Karakorum, czy Alaskę, ale była ona bardzo ciężka i używano jej zaledwie dwa, trzy razy w roku. Dlatego postanowiłem skupić się na tym, jak marka jest postrzegana". Ruffini przywiązuje ogromną wagę do jakości i obecności na rynkach światowych. Do produkcji ultra-lekkich kurtek używa się puchu z Francji, najlepszych tkanin z Japonii i najlżejszych suwaków. "Jakość jest ważna", twierdzi Ruffini, "ale aby osiągnąć wysoką jakość, potrzebna jest nowoczesna technologia" (Megan Conway w WSJ).

Ruffini wciąż pracuje nad stworzeniem kurtek, które będą bardzo lekkie, a przy tym odporne na deszcz i wiatr. Jest odpowiedzialny za wszystko, począwszy od kampanii reklamowych, skończywszy na kanałach dystrybucji. Pomysł Ruffiniego na współpracę z innymi markami i projektantami, jak Balenciaga, czy Watanabe, okazał się strzałem w dziesiątkę. W 2006 roku powstała pierwsza kolekcja damska Moncler Gamme Rouge (projektowana najpierw przez Alessandrę Facchinetti, a obecnie przez Giambattista Valli), a w 2009 roku, pierwsza kolekcja męska Moncler Gamme Bleu (projektowana przez Thoma Brown'a).

W ubiegłym roku doszło do zawarcia umowy z włoską firmą Allison na produkcję i dystrybucję okularów oraz z Romwe, na produkcję bagażu z logo marki.

Ewa Bytomska

 

 

Comments

Popular Posts