Vionnet - part II

When Guy de Lummen purchased Vionnet's archives in 1988, he initially focused on selling bags and perfume with Vionnet label. His son Arnaud (graduate of Harvard Law School) became involved in running the company 15 years later. He had great plans for the brand's future, his intent was to make Vionnet a billion-dollar empire, like Chanel: "Vionnet is the only brand with the DNA and the inner potential of Chanel". It took him two years to find the proper candidate for a head designer. De Lummen wanted someone with great technical skills, like Madeleine Vionnet herself, someone with sculptural approach. His final choice became Sophia Kokosalaki, a Greek- born graduate of Saint Martins College in London, who took helm of the creative director in 2006. Arnaud de Lummen had everything figured out and Vionnet dresses were supposed to be selling for $3,000 and up. Kokosalaki designed only two collections for the fashion house and left in 2007 to focus on her own existing label (which she started in 1999; Italian Diesel became a major investor in her brand). Her replacement was Marc Audibet, whose official title was "artistic advisor" and whose experience included working for Prada, Hermes and Ferragamo. But Audibet did not last long at Vionnet, either. Rodolfo Paglialunga, a 12-year veteran of Prada, became the creative director of Vionnet in 2009. The same year, the company was sold to Matteo Marzotto and Gianni Castiglioni.
The fashion house started by Madeleine Vionnet was, at one point, equally popular and prestigious as Chanel. "Few outside fashion, though, know her name. White-haired and unglamorous, she shunned the limelight sought by her archival, Coco Chanel, who got her start making hats and whom Vionnet often derided as just a milliner. Late in life, Vionnet conceded that Chanel had taste, but she forever felt superior to the popularizer of quilted handbags and black-toed slippers. Chanel might have had a distinctive look, but Vionnet thought of herself as the da Vinci of dressmaking, couture's only true artist. "I never made fashion", she once said, "I don't know what fashion is. I made clothes I believe in" (Gioia Dilaberto in "The New York Times").

Po zakupieniu archiwum Vionnet w 1988 roku, Guy de Lummen przez pierwszych 18 lat skupiał się wyłącznie na sprzedaży perfum i torebek z logo marki. Kilkanaście lat później w prowadzenie firmy zaangażował się jego syn, absolwent Wydziału Prawa na Harvardzie, Arnaud de Lummen. Arnaud miał bardzo ambitne plany stworzenia imperium modowego o miliardowych obrotach, podobnego do Chanel. "Vionnet jest jedyną marką z potencjałem i DNA Chanel", przyznał kiedyś. 2 lata zajęło mu znalezienie odpowiedniego kandydata na stanowisko dyrektora kreatywnego. W końcu wybór padł na urodzoną w Grecji absolwentkę Saints Martin College w Londynie, Sophie Kokosalaki. Kokosalaki objęła swoje stanowisko w 2006 roku, a Arnaud planował, że zaprojektowane przez nią sukienki będą się sprzedawać za minimum 3 tys $. Niestety projektantka odeszła z Vionnet po zaprezentowaniu zaledwie dwóch kolekcji. Zdobyła nowego inwestora (włoską firmę Diesel) dla swojej własnej marki, którą założyła w 1999 roku i postanowiła skupić się wyłącznie na niej. Jej stanowisko zajął Marc Audibet, ale on również nie zagrzał dłużej miejsca w Vionnet. W 2009 roku dyrektorem kreatywnym był już ktoś inny, pracujący przez 12 lat dla Prady, Rodolfo Paglialunga. W tym samym roku firma zostala sprzedana Matteo Marzotto i Gianni Castiglioni.
Dom mody założony przez Madeleine Vionnet był kiedyś równie znany, jak Chanel. "Jednak niewiele osób spoza świata mody kojarzy jej nazwisko. Vionnet pozostawała zawsze w cieniu Chanel (która zaczynała swoją karierę od robienia kapeluszy m.in dla domu mody Vionnet), ale uważała się za lepszą. I chociaż Madeleine Vionnet przyznała kiedyś, że Chanel miała dobry gust, sama uważała siebie za artystkę, da Vinciego couture. Kiedyś przyznała: "Nigdy nie zajmowałam się modą, nie wiem, co to znaczy. Szyję po prostu ubrania, w które wierzę" (Gioia Dilaberto w "The New York Times").
Ewa Bytomska

Comments

Popular Posts