Bvlgari - part I

In my previous article about Loro Piana, I mentioned that it was the second Italian luxury goods company acquired by LVMH within last several years. The first one was Italian high-end jeweler Bvlgari, bought in 2011 for $6 billion. The transaction was share in a share swap. Bernard Arnault received 50.4% stake in Bvlgari in exchange for 3% of LVMH (Arnault also bought out minority shareholders). As a result, Bvlgari family is currently the second biggest shareholder in LVMH after Arnault. Bvlgari was advised by Credit Suisse, while LVMH by Calyon. Bvlgari's CEO Francesco Trapani (who is a great-grandson of the company's founder) became head of LVMH's watches and jewelry division, while Bvlgari family received two seats on LVMH's board. "This is not so much an acquisition but an association between two families sharing a common vision and philosophy", Arnault said.

LVMH had been extremely powerful force in luxury for many years, but now the conglomerate doubled its presence in the market for jewelry. I believe LVMH is currently No. 2 player in high-end jewelry market after Swiss Financiere Richemont. In 2010, watches and jewelry division of LVMH brought only 5% of a total revenue.

Apparently Mr. Trapani was unofficially looking for the right buyer for few years before acquisition took place: "My family was not ready to sell the company, but we were ready to change the profile of the entrepreneurial structure (...) Our view of the market is, in order to really create value, you're better off combining know-how in luxury with scale".

Obviously LVMH presented not only financial strength, but also respect for family culture and as a result Bvlgari family deemed the French conglomerate the appropriate buyer.

"With the deal, LVMH is pushing full-steam ahead with its decade-long strategy of investing in many brands, across business sector and countries, as a way to make behind-the-scenes costs for such things as real real estate, advertising and raw materials more efficient and compensate for periodic weaknesses in one segment or another" (Christina Passariello).

The company was founded in 1884 by Greek immigrant Sotirio Voulgaris (who subsequently changed his name to Bvlgari). Initially Sotirio was making mostly silver objects (like plates, belt buckles), but in 1915 jewelry was introduced and a store was opened on prestigious Via dei Condotti in Rome.

 

W poprzednim artykule wspomniałam o tym, że Loro Piana była drugą włoską firmą dóbr luksusowych, zakupioną przez LVMH na przestrzeni ostatnich kilku lat. Pierwszą była firma jubilerska z długimi tradycjami, zakupiona za 6 miliardów USD- Bvlgari. Transakcja miała postać swapu akcyjnego. Za 50.4% Bvlgari, rodzina Bvlgari otrzymała 3% akcji LVMH, stając się w ten sposób drugim po rodzinie Arnault największym akcjonariuszem LVMH. Prezes Bvlgari (pra-prawnuczek założyciela)- Francesco Trapani objął pozycję prezesa działu jubilerskiego LVMH, podczas gdy dwaj członkowie rodziny Bvlgari otrzymali dwa miejsca w Radzie Nadzorczej LVMH. "Nie jest to tak naprawdę przejęcie, raczej związek dwóch rodzin, które podzielają ten sam punkt widzenia i zamiłowanie do tradycji", powiedział Arnault.

O ile dobrze pamiętam, LVMH stał się obecnie graczem numer 2 na rynku luksusowych wyrobów jubilerskich (zaraz po szwajcarskim Richemont). W 2010 roku, sprzedaż zegarków i biżuterii stanowiła zaledwie 5% dochodów koncernu.

Podobno Trapani poszukiwał kupca na Bvlgari nieoficjalnie przez kilka lat. W końcu rodzina Bvlgari uznała, że LVMH z ogromnymi możliwościami finansowymi i szacunkiem dla tradycji rodzinnych firm, będzie odpowiednim kandydatem.

Firma założona została w 1884 roku przez greckiego emigranta Sotirio Voulgaris'a (który zmienił później nazwisko na Bvlgari). Najpierw Sotirio wykonywał wyłącznie drobiazgi ze srebra, jak klamerki do pasków, jednak od 1915 roku zajął się produkowaniem biżuterii. Otworzył również swój sklep na prestiżowej rzymskiej Via dei Condotti.

Ewa Bytomska

 

Comments

Post a Comment

Popular Posts