Loro Piana - part I

In July 2013, French LVMH acquired 80% of largest manufacturer of cashmere, Italian Loro Piana, for $2.6 billion. That way another Italian family-owned company was bought by large luxury goods conglomerate (LVMH acquiredf Bulgari in 2011 for $6 billion and Kering bought recently jeweler Pomellato). Loro Piana family retained 20% of the company with brothers Sergio and Pier keeping their position as co-chairmans. "LVMH has proved that it respects and nurtures family businesses and is most likely to respect the values and traditions", Loro Piana brothers said in an official statement.

The biggest acquisition since 2011 was financed by LVMH's bonds and cash, and the deal was reached directly between the parties, with no investment bank involved. Sales at Loro Piana should reach 700 million Euro this year. Loro Piana brothers resisted for a long time listing their company on the stock exchange. Finally, they decided that the right time came to find a buyer with great financial resources and business expertise. In the current market, competing with huge luxury conglomerates can be very challenging for smaller, family-run companies. Italian professor of economics, Marco Fortis mentioned that companies like Loro Piana are "major businesses but not big enough to grow more on the global market".

Loro Piana was officially founded as a company in 1924, but its existence as a wool and fine textiles trader goes back to XIX century. The company has 130 directly-owned stores worldwide and is the largest cashmere producer with the largest laboratory for controlling quality of cashmere. The prices of the most expensive Loro Piana coats can go as high as $50,000. "I believe that what I produce is not luxury. If you can't afford it, for you it's a luxury. But for me, it's just a question of high quality. A jet is very expensive, for many it's a luxury, but for those who have a jet, a plane, a boat and whatever else, it's just a way of life" (Sergio Loro Piana).

Loro Piana was a particularly trophy asset for LVMH. The brand consists of two divisions, first one, dealing with fabrics and raw materials (Loro Piana sells its fabrics to many other companies, Brioni, J. Crew and Bloomingdales, among others) and the second one, making apparel. Making outerwear started in 1992, when Loro Piana created jackets for Italian equestrian team, participating in Olympic Games in Barcelona.


W lipcu bieżącego roku francuski LVMH został właścicielem 80% włoskiej Loro Piany. I w ten właśnie sposób kolejna włoska firma znalazła się w rękach dużego koncernu dóbr luksusowych (LVMH przejął Bulgari w 2011, Kering natomiast został niedawno właścicielem firmy jubilerskiej Pomellato). Rodzina Loro Piana jest obecnie właścicielem 20% firmy, a bracia Sergio i Pier pełnią funkcje co-prezesów. "LVMH udowodniło, że szanuje tradycje rodzinnych firm", napisali w oficjalnym oświadczeniu.

Obroty w roku bieżącym osiągną najprawdopodobniej 700 milionów Euro. Rodzina założyciela rozważała kiedyś możliwość debiutu giełdowego, nigdy się jednak na to nie zdecydowała. Uznała natomiast, że LVMH ze swoimi ogromnymi możliwościami finansowymi i biznesowymi będzie idealnym kupcem. Jeden z włoskich profesorów-ekonomistów przyznał, że pomimo tego, iż Loro Piana jest dużą firmą, nie jest jednak wystarczająco dużą, aby w pełni konkurować z innymi ważnymi graczami na rynku dóbr luksusowych.

Historia marki zaczyna się już w XIX wieku, choć oficjalnie firma założona została w 1924 roku. Loro Piana posiada 130 sklepów na całym świecie, jest największym producentem kaszmiru z największym laboratorium. Ceny najdroższych płaszczy sięgają nawet 50 tys USD. "Uważam, że nasze produkty nie są luksusem. Może są luksusem dla kogoś, kogo na nie nie stać. Prywatny odrzutowiec jest dla wielu luksusem, ale dla tych, którzy go posiadają, jest to po prostu styl życia" (Sergio Loro Piana).

Firma posiada dwa główne działy, jeden zajmujący się produkcją materiałów i ich sprzedażą innym firmom, takim jak Brioni, J. Crew, czy Bloomingdale's oraz drugi, zajmujący się produkcją ubrań. W 1992 Loro Piana przygotowała po raz pierwszy kurtki dla włoskich olimpijczyków na Olimpiadę w Barcelonie.


Ewa Bytomska


 

Comments

Popular Posts