Bottega Veneta - part III

Tomas Maier oversees not only womenswear and menswear at Bottega Veneta, but also leather goods, products for the house etc. His vision for the fashion house is very clear, his credo is "understatement" and beauty of functionality. "Every product we offer is made mostly or entirely by hand", Maier said. His Cabat bag, introduced in 2002, quickly became a best-seller and the famous clutch- The Knot celebrated its 35th birthday this year. The Knot is still one of the best selling clutches at Bottega Veneta, especially after 2001, when Maier redesigned the bag's closure in the shape of knot. Both bags have become coveted cult items.
Maier wants to promote his work, not himself. "The designer does not pop up at premieres or parties; refused to have his name appended to the label when he signed on; and recruits fine artists- Robert Lango, Nan Goldin, Mona Kuhn, Larry Sultan- to shoot his campaigns rather than merely rely on the industry's short list of coveted fashion photographers. He has zero interest in cultivating visibility among celebrities. "I don't like when actors borrow clothes", Maier says- not because he holds any particular contempt for fame, but because borrowing reveals an unstylish lack of conviction. "It's very different to buy your clothes versus borrow them. When you buy clothes, it's a decision. You're saying, 'This looks like me'. It's a different story" (Molly Young).
As mentioned above, Maier chooses his own fine-art photographers to shoot Bottega Veneta's campaigns, the ones, whose aesthetic and sense of beauty is in line with the brand's aesthetic. Some photographers never worked with models. The most recent ad campaign for Cruise 2013-2014 collection was shot by David Armstrong. Each season Maier chooses different artist to work with for advertisement.
Maier prefers to make a limited number of accessories that evolve each season and does not believe in putting accessories on sale. "Tomas is a thoughtful, well-spoken, quiet man who thinks about good design and excellent manufacturing all the time" (Martha Stewart).
I mentioned before that Bottega Veneta is number 2 at Kering, but it's good to know that in 2012 Bottega Veneta's sales went up 33% and increase in operating profits was 46.7% (while at Kering's number 1 brand Gucci sales went up only 8% last year).

Tomas Maier odpowiedzialny jest nie tylko za modę damską i męską, lecz również akcesoria skórzane itd. "Każdy produkt, który oferuje Bottega Veneta jest wykonany częściowo lub w całości ręcznie", powiedział Maier. Torba Cabat, którą Maier wprowadził na rynek w 2002 roku, szybko stała się bestsellerem. Podobnie było z kopertówką "Knot" (Węzełek), która obchodziła w tym roku swoje 35 urodziny. Kopertówka świetnie się sprzedaje, zwłaszcza od 2001 roku, kiedy Maier wpadł na pomysł stworzenia zamknięcia kopertówki w kształcie węzełka.
Maier chce promować swoje produkty, nie siebie. "Projektant nie pokazuje się na premierach, nie zgodził się na to, aby jego nazwisko pojawiło się na metkach, projektowanych przez niego ubrań, zatrudnia fotografów-artystów, takich jak Robert Longo, Nan Goldin, Mona Kuhn, czy Larry Sultan do tworzenia kampanii reklamowych (zamiast sięgnąć po znanych w świecie mody fotografów). Nie zależy mu na promowaniu marki poprzez celebrytów. "Nie lubię, kiedy aktorzy pożyczają ubrania", przyznaje Maier. "Jest duża różnica pomiędzy kupowaniem, a pożyczaniem ubrań. Kiedy ktoś kupuje ubranie, jest to jego świadoma decyzja, stwierdzenie: to ubranie jest zgodne z moim stylem" (Molly Young).
Maier wybiera fotografów-artystów, takich, których pojęcie estetyki i piękna jest zgodne z pojęciem estetyki Bottegi Venety. Niektórzy z nich nigdy nie pracowali z modelkami. Najnowsza kampania reklamowa kolekcji Cruise 2013-2014 została sfotografowana przez Davida Armstronga.
Maier preferuje tworzenie niewielkiej ilości akcesoriów, które podlegają niewielkim modyfikacjom z sezonu na sezon. Nie wierzy w wyprzedaże. "Tomas bez przerwy myśli o projektowaniu i produkcji dobrych jakościowo materiałów", przyznała Martha Stewart.
Wspomniałam poprzednio, że Bottega Veneta jest marką numer 2 (po Gucci) w portfolio Kering, jeśli chodzi o obroty. Jednak warto przypomnieć, że w ubiegłym roku sprzedaż produktów Bottegi Venety wzrosła o 33%, podczas gdy sprzedaż akcesoriów i ubrań Gucci tylko o 8%.
Ewa Bytomska

Comments

Post a Comment

Popular Posts