Tom Ford - part IV

In the fourth (and the upcoming fifth) part of my article, I would like to focus on the beginning of Ford's career. His more than 10 years tenure at Gucci's helm influenced heavily not only the company itself, but the fashion world in general. Texan-born, Santa Fe-raised designer paid a great attention to clothes and accessories as a child. He was "visually obsessed" from a very early age.

After graduating from prestigious Parsons School of Design in New York, finding a job was a challenge. When the opportunity presented itself in the form of a job at the small fashion house run by Cathy Hardwick, Ford did not even mention that he studied architecture, not fashion. Apparently, the young designer had been so persistent and called Hardwick so many times that she finally decided to give him a chance. When asked about his favourite designers, Ford quickly responded "Armani and Chanel", noticing that Hardwick was wearing a piece by Armani. Ford became Hardwick's assistant for a while and eventually moved on to another company- Perry Ellis (Marc Jacobs was a designer there at the time).

After several years of working for American companies, Ford got tired of American fashion world, his ambition was to be associated with a major European fashion house. In 1990, he was hired by then-creative director of Gucci- Dawn Mello, as women's ready-to-wear designer. Gucci- once successful brand had lost its magic touch, it was over-licensed and on the verge of bankruptcy. In 1993 Ford almost lost his job, when Maurizio Gucci (a major shareholder in the company) wanted to fire him. However, the intervention of Domenico de Sole (then the CEO of Gucci America and subsequently the CEO of Gucci Group) helped. In 1994, Ford became the creative director of Gucci. The company flourished under Ford's and De Sole's guidance, it rebounded from near bankruptcy and was brought to a completely different level. In 1995, the owner of Gucci- Bahrain-based investment bank (which bought Gucci in 1987 for $245 million) decided to conduct Gucci's IPO, pocketing more than $1.6 billion on selling Gucci shares.

In the meantime, Ford was becoming more and more important for the company. "Ford's dominance reached beyond aesthetics and his effect on the business of fashion was greater than any designer to come before him. Not even Ralph Lauren-the only comparable master marketer of fashion dreams- has had Ford's reach (...) But Ford's influence was felt far beyond Gucci, his visible role as a fashion tycoon changed the game of the fashion business" (Josh Patner on www.slate.com).


W czwartej i ostatniej piątej części artykułu, chciałabym skupić się na początkach kariery Forda i jego ponad 10 latach, spędzonych w Gucci. Ford odegrał ogromną rolę nie tylko w rozwoju Gucci, ale w rozwoju branży modowej w ogóle. Urodzony w Teksasie i dorastający w Santa Fe młody projektant od dziecka przywiązywał wagę do stroju i akcesoriów (wspomina o tym w znakomitym filmie, zamieszczonym na niniejszym blogu).

Znalezienie pracy, pomimo ukończenia prestiżowej Parsons School of Design, nie było łatwe. Kiedy zaproponowano mu w końcu rozmowę o pracę w domu mody Cathy Hardwick, projektant nie przyznał się nawet do tego, że studiował architekturę, nie modę. Ford dzwonił do Hardwick tak często, że w końcu pozwoliła mu przyjść na rozmowę. Zapytany o swoich ulubionych projektantów, szybko odpowiedział, że są nimi Chanel i Armani (zauważając, że przyszła pracodawczyni ma na sobie ubranie Armaniego). Po pewnym czasie projektant zaczął pracować dla innego domu mody- Perry Ellis ( projektantem był tam wówczas Marc Jacobs). Jednak głównym celem Forda było związanie się z jednym z największych europejskich domów mody. W 1990 został zatrudniony przez ówczesnego dyrektora kreatywnego Gucci- Dawn Mello na stanowisko projektanta odzieży damskiej. Firma była wówczas na skraju baknructwa. 3 lata później Maurizio Gucci (jeden z głównych udziałowców w firmie) zdecydował się Forda zwolnić. Pomogła jednak interwencja Domenico de Sole (ówczesnego prezesa Gucci America, który objął później stanowisko prezesa Gucci Group) i w 1994 roku Ford został dyrektorem kreatywnym marki. Pod rządami de Sole i Forda, firma zaczęła świetnie funkcjonować. W 1995 roku, ówczesny właściciel Gucci- Bank inwestycyjny z Bahrain (który kupił markę w 1987 roku za 245 milionów $) zdecydował się wprowadzić dom mody na giełdę, generując przy tym 1.6 miliarda $.

Tymczasem Ford zaczął odgrywać coraz ważniejszą rolę w Gucci. Josh Patner napisał na stroniehttp://www.slate.com/, że wpływ Forda na świat mody był jeszcze większy niż wpływ, jaki miał na świat mody, mistrz marketingu i jeden z wybitniejszych amerykańskich projektantów Ralph Lauren.

 

 

Comments

  1. Widzę Magdo, że chyba uwielbiasz Forda? Bo jak go nie uwielbiać? Jedyny taki Mistrz w swoim rodzaju!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts