Tom Ford - part III

At Tom Ford's first womenswear show in 2010 only one photographer (Terry Richardson) was allowed and the photos of the collection were released few months after the show. The reason behind this tactic was to coordinate releasing the pictures with the time, when clothes hit sales floors. Next few collections were presented in a similar way, in Ford's showroom in London in front of small groups of editors. But in February of 2013, Ford finally decided to return to runway and his fall/winter 2013 womenswear collection was presented officially during London Fashion Week. "He wanted to break the mold, do it his way, shun the catwalk circus, but in the end, Tom Ford was a victim of his own success. By the end of next year, he'll have more than 100 stores around the world. You simply can't stimulate that size of audience with the intimate, uber-controlled presentations the designer has been staging for the past few years. You need Flash! Bang! Wallop! What a Picture! And so, Ford returned to the global fashion stage tonight aiming to give us exactly that"- wrote Tim Blanks on February 18th on www.style.com.

By the time of Ford's debut during London Fashion Week, he already steered his company to international prominence and garnered a high profile celebrity following. He is a modernist with a penchant for feminine silhouettes and his experience with tailored menswear helped him create fabulously fitted women's suits. Ford's collections are always newsworthy. Designer brilliantly merges feminine ideas with modern edge, his evening gowns are usually opulent, sometimes festooned with handmade lace and intricate beading.

"Ford's highly sexualized take on sixties and seventies silhouettes has been, in part, responsible for his astounding success. He is also a charismatic salesman, a ruthless brand executive, an innovative art director and a canny marketing guru... all rolled into one" (Vogue).

Ford's pieces are exemplification of his own flawless vision of feminine as well as masculine styles. They continuously earn critical praise. Since Ford had already climbed to fashion's summits long time ago, his collections spark enormous interest from industry observers.

Besides being a great designer, Ford is also a very smart business savvy entrepreneur, fully capable of running almost 1 billion dollar company. He understands market trends, can read financial statements and his business practices are methodical and painstaking. The success of the label is quite remarkable, considering finicky nature of the fashion industry, full of high-strung personalities and creative tensions.


Tylko jeden fotograf Terry Richardson, był obecny podczas pokazu pierwszej kolekcji damskiej Forda w 2010 roku. Zdjęcia ubrań pojawiły się oficjalnie w mediach kilka miesięcy później, w momencie, kiedy owe ubrania stały się dostępne w butikach. Kilka następnych kolekcji zostało zaprezentowanych w podobny sposób, czyli nieoficjalnie, w niewielkim gronie najważniejszych osób ze świata mody. Jednak w lutym bieżącego roku, Ford postanowił wrócić na wybieg i pokazał swoją kolekcję oficjalnie podczas londyńskiego Tygodnia Mody. W dniu pokazu, 18 lutego, Tim Blanks napisał na stronie www.style.com, że Ford stał się niejako ofiarą własnego sukcesu. Jego dom mody rozrósł się tak bardzo, że projektant został niejako zmuszony do takiego posunięcia. W momencie londyńskiego pokazu, Ford miał już na swoim koncie poważną grupę klientek- celebrytek i gwiazd. Kolekcje Forda zawsze były i będą godne uwagi. Jego doświadczenie w szyciu męskich garniturów pomogło mu w tworzeniu idealnie skrojonych i dopasowanych kostiumów damskich. Natomiast jego suknie wieczorowe są czasem wykonane z ręcznie robionej koronki i ozdobione cekinami, piórami czy paciorkami.

W jednym z artykułów w Vogue'u napisano, iż nawiązywanie do seksualności lat 60tych i 70tych było po części kluczem do sukcesu Forda.

Jako że Ford zdobył szczyty mody już dawno temu, każda jego kolekcja spotyka się z ogromnym zainteresowaniem. Warto pamiętać, że oprócz bycia znakomitym projektantem, Ford jest również doskonałym biznesmenem, który rozumie prawa rynku i bez problemu potrafi przeczytać sprawozdania finansowe. Biorąc pod uwagę specyfikę świata mody, ogromny sukces marki Tom Ford zasługuje tymbardziej na podziw.



 

Comments

Popular Posts