Tom Ford - part II


Ford designed his first menswear store in New York in such a way that it reminds his own townhouse in London. Interior of the boutique is-according to one reporter-"as elegant as an immaculately knotted tie". Shirts alone are available in 350 colors and 35 fabrics. Ford's suits are perceived as more sleek than the ones made by old-school tailors on Savile Row. Daniel Craig wore Ford's suits in his James Bond movies (for example, in "Quantum of Solace" Craig allegedly ruined 40 suits). "James Bond epitomizes the Tom Ford man in his elegance, style and love of luxury" (Ford). Other famous male customers include Justin Timberlake and rapper Jay-Z.
Ford is known for his immaculate style and obsessive attention to details. As Anna Wintour put it so nicely: "I don't think I have ever worked with anyone with a greater passion for detail or a clearer vision of his aesthetic goals. As somebody disposed to my own brand of perfectionism, it was an unfamiliar experience to be outdone by a man whose persistence and exactitude put my own to shame. Tom Ford, I realized, was the Flaubert of fashion".
There is a funny story in the recent September issue of WSJ magazine. When WSJ reporter Jason Gay met Ford recently for an interview, he wore socks with the day of a week imprinted on them. Apparently, the day on the socks (Thursday) did not match the day of the interview (which was conducted on Wednesday). The first comment Tom Ford made when he saw reporter, was: "What day is your sock? Is this the right day?".
Ford is a known perfectionist and he mentioned many times that his primary objective is to produce the finest products possible. He describes his brand "first true luxury brand of the 21st century". His goal is to create global empire similar to Chanel and Armani. Right from the beginning, Ford's main objective was to create the brand known for its phenomenal reputation for superior quality. As one of the industry's most lauded creative forces, he reached his goal without difficulties.
Finally, in 2010 the right time came for Ford to return to womenswear. His first women's collection was showed in Tom Ford men's store in New York, during a private viewing in front of 100 most influential editors. Professional models (like Joan Smalls, Liya Kebede, Daria Werbowy), as well as Ford's well-known female friends (Julianne Moore, Beyonce, Rita Wilson, Daphne Guinness) paraded down the runway. Ford's intent was to appeal to many types of women of different ages and sizes.
"They [clothes] were the height of glamour- sharp pantsuits in black silk or a leopard pattern, gorgeous black evening clothes with sheer blouses, corsets and maybe a shrug in shredded tulle, impeccable details like hammered gold jewelry, stilettos with ankle ties and seamed black stockings. The style was recognizably Tom Ford, chic and womanly, and with that big-time sense of fashion that one sees less and less of today on the runways" (Cathy Horyn in NYT).


Ford projektując wystrój swojego pierwszego butiku z modą męską w Nowym Jorku, wzorował się na swoim własnym domu w Londynie. Jeden z dziennikarzy stwierdził, że "wnętrze butiku jest równie eleganckie jak idealnie zawiązany krawat". Koszule dostępne są w 350 kolorach i 35 rodzajach tkanin. Garnitury Forda postrzegane są jako bardziej nowoczesne niż te wykonywane przez tradycyjnych krawców z Savile Row. Daniel Craig miał na sobie garnitury Forda występując w filmach o Jamesie Bondzie. W jednym z filmów zniszczył podobno 40 garniturów. Do innych znanych męskich klientów Forda należą Justin Timberlake i rapper Jay-Z.
Ford przywiązuje ogromną wagę do detali. W jednej ze swoich wypowiedzi Anna Wintour przyznała, że pracowitość i etyka zawodowa Forda nie tylko równa się, ale wręcz przewyższa jej własną.
W najnowszym, wrześniowym numerze magazynu WSJ znajduje się zabawna historia, ilustrująca powyższe zamiłowanie do szczegółów projektanta. Kiedy dziennikarz Jason Gay spotkał się z Fordem na wywiad, miał na sobie skarpetki z wydrukowanym dniem tygodnia. Wywiad miał miejsce w środę, jednak skarpetki miały na sobie napis "czwartek". Pierwsze zdanie Forda brzmiało: "Jaki dzień znajduje się na twoich skarpetkach? Czy jest to prawidłowy dzień?".
Ford jest absolutnym perfekcjonistą, a jego głównym celem jest tworzenie produktów o najwyższej możliwej jakości. Projektant określa swoją markę jako "pierwszą luksusową markę XXI wieku". Aspiruje do stworzenia imperium na miarę Chanel czy Armaniego, słynnego przede wszystkim z fenomenalnej jakości.
W 2010 roku przyszedł wreszcie odpowiedni moment na stworzenie pierwszej kolekcji damskiej. Prywatny pokaz odbył się w butiku w Nowym Jorku, a zaproszono na niego tylko 100 najsłynniejszych dziennikarzy z branży. Oprócz profesjonalnych modelek, takich jak Joan Smalls, Liya Kebede czy Daria Werbowy, na wybiegu pokazały się również znajome Forda, takie tak Julianne Moore, Beyonce, Rita Wilson, czy Daphne Guinness. Celem Forda było zwrócenie uwagi na to, że chce projektować dla kobiet w różnym wieku i o różnych rozmiarach.


Comments

  1. Projekty Forda są genialne! Wiele bym dała za kilka sztuk ubrań z jego metką w swojej szafie. Mają, jak dla mnie oczywiście, idealną linię kroju! Po prostu perfekcjonizm!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts