BCBG

BCBG (acronym for French "bon chic, bon genre"- good style, good attitude) is a fashion empire launched in 1989 by Tunisian-born designer Max Azria. His parents moved to France when he was 14 years old, so Max was growing up being exposed to French fashion. After years spent in Paris, Azria decided to move to Los Angeles, where his eponymous label was born. His idea was simple: to make good quality, chic clothes at reasonable prices. Azria's judgment and intuition have proven very prescient. Within several years BCBG reached a level of a company with great presence in American market. There are currently more than 570 boutiques all over the world, and 5200 points of sale. In order to diversify the brand, Azria moved into accessories, eyewear, footwear etc. There are several different brands and lines under BCBG umbrella, one of them being BCBGeneration (less expensive line aimed at more moderate spenders), another- Herve Leger (the fashion house launched by French couturier was acquired by Azria in 1998). The brand became a powerful hook in the marketplace. The company kept expanding but in order to grow, the funds were needed. So Azria was borrowing money and when loans became due, he would pay them off with new loans, carrying higher interest.

Finally recession took its toll on the company and BCBG has been under constant financial pressure since the economic crisis. In 2006 rumors emerged about possible IPO that never materialized. The company was struggling with a huge debt load, which had to be restructured in 2009. Costly mistakes were made as well. One was the acquisition of Max Rave, 488-store chain, which was shut down after several years, another- introducing a very inexpensive line for teenagers, Wal-Mart customers. The line did very poorly and Wal-Mart stopped selling it soon after its introduction. BCBG had to pay for the mistakes and at the same time the revenue was shrinking.

Needless to say, few months ago unsettling news has hit the fan: Max Azria was going to lose majority interest in his company. BCBG's debt reached $685 million, out of which private investment firm Guggenheim Partners holds $475 million. And the controlling interest in the company will soon belong to creditors. In the meantime, Standard & Poor's downgraded the company to CCC- (another words junk).

Guggenheim Partners will become the new owner of BCBG through financial instruments called debt-to-equity swaps. In consideration for equity interest and corporate control in the company, some of outstanding debt will be cancelled. Due to the company's inability to cope with such high level of debt, some loans will be transformed into stock (and new shares will be equal to the value of debt).

Max Azria is expected to stay as a chairman of BCBG (he is currently also CEO and head designer as well) with minority interest. His daughter from his previous marriage and his wife Lubov, Ukrainian-born former ballerina, both work for the company.

 

BCBG to modowe imperium założone w 1989 roku przez urodzonego w Tunezji Maxa Azrię. Jego rodzice przeprowadzili się do Francji, kiedy chlopiec miał 14 lat, tak więc Max dorastał obcując na codzień z francuskim światem mody. Po wielu latach spędzonych w Paryzu, Azria zdecydował się na przeprowadzkę do Los Angeles, gdzie narodziła się jego marka. Pomysł był dość prosty: produkować dobrze prezentujące się ubrania, niezłej jakości, które nie będą kosztować fortuny. Firma rozwijała się w błyskawicznym tempie, w chwili obecnej jest na świecie 570 butików BCBG i 5200 punktów sprzedaży. Marka BCBG to nie tylko ubrania, ale również akcesoria, okulary, obuwie itp. W skład BCBG wchodzi kilka linii, jak np. BCBGeneration (tańsze ubrania przeznaczone dla mniej zamożnych osób) oraz kilka marek, jak Herve Leger (firma założona przez francuskiego projektanta została kupiona przez Azrię w 1998; był to zręsztą pierwszy przypadek, kiedy francuski dom mody został kupiony przez amerykańską firmę). Na rozwój firmy potrzebne były fundusze, więc Azria pożyczaą mnóstwo pieniędzy, a kiedy przychodził termin spłaty dlugów, spłacał je zaciągając kolejne pożyczki, często wyżej oprocentowane. Recesja, która dotknęła światowe rynki w latach 2008-2009 miała wplyw na BCBG. Pojawiły się nawet plotki o wejściu BCBG na giełdę, jednak do niczego nie doszło. Kilka niefortunnych posunięć kosztowało firmę majątek. Pierwszym błędem był zakup sieci 488 sklepów Max Rave, które zamknięto po kilku latach. Drugim -stworzenie taniej linii ubrań dla nastolatek, które sprzedawane były w Wal-Mart.

W końcu jakiś czas temu pojawiła się informacja, że Max Azria straci wkrótce kontrolę nad swoim imperium. Dług BCBG wynosi obecnie 685 mln $, z czego 475 mln $ to dług względem banku inwestycyjnego Guggenheim Partners, który stanie się wkrótce nowym właścicielem firmy. W międzyczasie Standard & Poor's przyznał BCBG status CCC- (czyli bardzo kiepski).

Azria, który pełni obecnie funkcję prezesa, głównego projektanta i szefa Rady Nadzorczej, nadal będzie pełnił ostatnią i prawdopodobnie również przedostatnią funkcję. Jego córka z pierwszego małżeństwa i żona- urodzona na Ukrainie była balerina- Lubov, pracują również dla BCBG.

 

Ewa Bytomska

 

Comments

Popular Posts