Fashion and Technology - part I

Prada, ensemble,
green silk with multicolor
print, spring 2008

The relationship between fashion and technology existed for more than 200 years. The current exhibition at the Museum at the Fashion Institute of Technology in New York focuses on the ways in which technology influenced clothing during last two centuries. "We have seen several shows that cover the 20th and 21st centuries but we have never really seen anything that goes back to the industrial revolution. This exhibition is more about the historical context and bringing things to light that people don't think about", said Emma McClendon, who was one of the few people, who organized the exhibition.

There are constantly new types of fabrics being invented, there are new types of materials being used for making garments and there are clothes with microprocessors embedded in them.

Some of the designers are easily associated with modern technology and edgy, futuristic look (like Thierry Mugler, Issey Miyake or Hussein Chalayan). But even the more conservative ones are experimenting with "technical fabrics". Swiss brand Akris is one of them. The new type of fabric called "technogrid" was used in making clothes and bags for Akris's fall collection. Thanks to a modern technology (new techniques for fiber and yarn processing), the old types of materials can be modified into new fabrics that are lighter and thinner, sometimes even wrinkle-free. The new fabrics are usually tested for several months or years for their feel and look until they are eventually being used for making clothes. Designers are becoming more experimental. For example, Nicolas Ghesquiere fused neoprene with other fibers for Balenciaga 2012 jacket, Akris used 100% polyamide for few clothes for fall, Alexander Wang infused nylon with wool jacquard for several of his looks. But the most "exotic" (and at the same time extremely expensive) was probably a white dress from the fall collection of German label Talbot Runhof. That's how the dress was made: "For the white Talbot-Runhof dress, a base fabric was embroidered with sequins, sewn to the dialysis-machine filter fabric and then bathed in a liquid that dissolved the base, leaving fringes of sequins attached to the filter-cum-dress" (Christina Binkley).

Yoshiki Hishinuma,
dress, black sheer
polyester/ polyurethane,
fall 1999

Going back to the "Fashion and Technology" exhibition, it features 100 pieces from the museum's archives. A man's machine-knit knickers and coat from 1780-1800, Schiaparelli's pieces from the '30s with (at that time) newly adopted zippers, Pierre Cardin's dress from 1968, 3D printed textiles, are all being displayed.

"The Museum at FIT is a specialised fashion museum, focusing on new directions in fashion- including 3D printed textiles. This technology has been in use for about 20 years in the mechanical engineering and the industrial design field for the creation of prototypes. However, Freedon of Creation's Janne Kyttanen and Jiri Evenhuis are the first designers to use the Rapid Prototyping technology to create textiles" (Valerie Steel- the chief curator).

 

Afternoon dress,
purple and black
silk taffeta using
synthetic analine, 1860

Moda i technologia- dwie dziedziny, które zawsze były ze sobą powiązane. Pod takim wlaśnie tytułem została zaprezentowana ostatnio (i nadal czynna do maja b.r) wystawa w nowojorskim Fashion Institute of Technology. O wystawie wypowiedziała się jedna z jej organizatorek: "We have seen several shows that cover the 20th and 21st centuries but we have never really seen anything that goes back to the industrial revolution. This exhibition is more about the historical context and bringing things to light that people don't think about".

Pierre Cardin,
dress, fuchsia "Cardine"
textile with molded 3D
shapes, 1968

W świecie mody wciąż wynajdywane są nowe rodzaje tkanin, nowe rodzaje materiałów, istnieja już ubrania z wbudowanymi mikroprocesorami. Niektórzy projektanci, jak Thierry Mugler, Issay Miyake, czy Hussein Chalayan, automatycznie kojarzą nam się z nowoczesną technologią i nowatorskim stylem. Ale również bardziej tradycyjne marki chętnie eksperymentują z nowymi rodzajami tkanin. Np. szwajcarska Akris używa od pewnego czasu materiału "technogrid", który wykorzystany został w jesiennej kolekcji. Dzięki nowoczesnym technologiom, dotychczas używane materiały mogą być modyfikowane, dzięki czemu stają się lżejsze, cieńsze i niekiedy odporne na gniecenie. Nowe rodzaje materiałów są z reguły testowane przez parę miesięcy lub parę lat zanim sa robi się z nich ubrania. Przygladając się ostatnim i przedostatnim kolekcjom, łatwo jest dostrzec stroje zrobione ze specyficznych tkanin. Zakiet Nicolasa Ghesquiere, który został zaprezentowany, kiedy projektant pracował jeszcze dla Balenciagii, był połączeniem neoprenu z inną tkaniną, w kolekcji Akris pojawiło się kilka ubrań z ortalionu, a u Alexandra Wanga dostrzec można było połączenie neoprenu z wełną. Jednak najbardziej "egzotyczna" była sukienka niemieckiej marki Talbot Runhof, wykonana z materiału wykorzystywanego w procesie dializy nerek. Christina Binkley opisala ją następująco: "For the white Talbot-Runhof dress, a base fabric was embroidered with sequins, sewn to the dialysis-machine filter fabric and then bathed in a liquid that dissolved the base, leaving fringes of sequins attached to the filter-cum-dress".

Jacket,
printed with engineered
Art Deco design skyscrapers,
black silk crepe, 1926-29

Wracając jednak do wspomnianej powyżej wystawy to zaprezentowano na niej 100 eksponatów z muzealnego archiwum. Płaszcz i inne stroje z lat 1780-1800, ubrania Schiaparelli z lat trzydziestych z wszytymi suwakami (jak wiadomo, była to wówczas nowość), sukienka Pierre Cardin'a z 1968 roku, czy tkaniny 3D- wszystko to pokazane zostało na wystawie.

"The Museum at FIT is a specialised fashion museum, focusing on new directions in fashion-including 3D printed textiles. This technology has been in use for about 20 years in the mechanical engineering and the industrial design field for the creation of prototypes. However, Freedom of Creation's Janne Kyttanen and Jiri Evenhuis are the first designers to use the Rapid Prototyping technology to create textiles" (Valerie Steel, kurator).

 

Ewa Bytomska

 

 

 

Comments

  1. Cześć Magdo! WESOŁYCH ŚWIĄT z bałwankiem zamiast króliczka w tle :))) Oj, zrobiła nam wiosna Prima Aprilis, nie ma co! :)
    Mam pytanie o szal LV - czy Twoim zdaniem to oryginał?? http://allegro.pl/show_item.php?item=3144872077 Na stronie LV szale tego typu kształtują sie w granicach 350 EUR.
    Z góry dziękuję za pomoc i raz jeszcze pozdrawiam świątecznie (+_-)

    ReplyDelete
  2. Bardzo interesujący artykuł czekam na dalsza część :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts