Narciso Rodriguez - part I

Cuban-American designer Narciso Rodriguez had his ups and downs when it comes to his career and his fashion brand. The partnership with Italian company Massimo Ferretti, which was supposed to produce and distribute his clothes and pay him royalties, did not last very long. Another partnership with Rodriguez's financial backer Italian Aeffe Spa collapsed in 2006. In 2007 designer was scrambling for money. At that time Rodriguez almost went bankrupt, so he called all of his famous friends from the fashion industry, including Donna Karan and Anna Wintour and asked for help. Someone arranged his meeting with American clothing manufacturer- Liz Claiborne and soon thereafter 50% of Narciso Rodriguez was acquired for $12 mln by Liz Claiborne. Rodriguez soon realized it was not a very smart decision. Liz Claiborne, being mass-market garments manufacturer, wanted to make Rodriguez's clothes more accessible and move quickly to license new products. Rodriguez wanted to stay true to the upscale image of his brand. The differences were quite fundamental. Eventually 17 months later the designer purchased back 50% share from Liz Claiborne.

But it seems that currently present business changes within the company are on the right track. Last year, fashion-industry veteran Robert J. Wichser became the CEO of the 15-year-old brand. Mr. Wichser, who worked before, among others, at John Varvatos, seems to be exactly the right person for Rodriguez, with the right business sense and guidance.

"You see the success of other designers who have the good fortune to have a solid partner on the business side. It's what I have always desired. I needed a person to build the brand, someone to grow the company"- Rodriguez said. "I had a wealth of sketches and ideas we were showing, and they were never being brought to market. Bob helped pull together teams to help me make those accessories a business and identify the appropriate partners to make a product. It's great when you have someone who listens to what your vision is and makes it happen. There's is a new energy at this company".

The new CEO made sure that deliveries of the brand's clothes and accessories arrive on retail sales floors sooner than before, which generally means that more products will be sold at a full, non-discounted price. The agreement with Barneys was made about selling Rodriguez's shoes and handbags. One of Mr. Wichser's goals is to substantially increase sales of accessories. The company will also expand into eyewear, lingerie and home merchandise.

Designer never created a less expensive clothing line, however a lower-price collection in collaboration with Kohl's stores, was launched last year. Two fragrances were released as well, with the third one due sometime this year.

Rodriguez presented his first collection in 1997 in Milan. he worked at Anne Klein, Calvin Klein and Spanish Loewe. During his tenure at Calvin Klein he met Carolyn Bessette and designed her wedding dress for her wedding to J. F Kennedy Jr. He received his education at the Parsons School of Design in New York. In 2005 he became the first American to win the CFDA Womenswear Designer of the Year Award 2 years in a row. "Rodriguez has thrown minimalism a curve, imbuing its sleek, angular lines with a bit of shape-enhancing Latin sizzle" (American Vogue).

In 2008 on President Obama's election night, Michelle Obama wore a red-and-black scoop-neck dress (from Spring/Summer 2009 collection) by Narciso Rodriguez.

Kariera amerykańskiego projektanta o kubańskich korzeniach- Narciso Rodrigueza miała swoje wzloty i upadki. Jego współpraca z włoską firmą Massimo Ferretti, której celem była produkcja i dystrybucja ubrań Gonzaleza, nie trwała zbyt dlugo. Podobnie było z współpracą o charakterze finansowym z włoską Aeffe Spa, która została zerwana w 2006 roku. Rok później Gonzalez był w tak poważnych tarapatach finansowych, że o mało nie zbankrutował. Zwrócił się wówczas z prośbą o pomoc do swoich znaczących w świecie mody znajomych, takich jak Donna Karan, czy Anna Wintour. Dzięki pomocy znajomych nawiązał kontakt z amerykańską firmą Liz Claiborne i wkrótce potem sprzedał jej 50% udziałów w swoim domu mody (za kwotę 12 mln $). Jak sie jednak szybko okazało, nie była to przemyślana decyzja. Liz Claiborne, specjalizująca się w ubraniach w średnim przedziale cenowym, przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców, zamierzała stworzyć tańszą linię ubrań Narciso Rodrigueza, na co projektant w żadnym wypadku nie chciał się zgodzić (aby nie zatracić swojej ekskluzywności). W rezultacie po 17 miesiącach udało mu się odkupić swoje 50% udziałów z powrotem. Wszystko wskazuje jednak na to, że zła passa minęła, a obecny okres jest dla projektanta i jego firmy bardzo pomyślny. W ubiegłym roku prezesem firmy został, mający spore doświadczenie w świecie mody, Robert J. Wichser. Pracujący wcześniej m.in. dla marki John Varvatos, Wichser sprawia wrażenie idealnego partnera w biznesie dla Rodrigueza. "You see the success of other designers who have the good fortune to have a solid partner on the business side. It's what I have always desired. I needed a person to build the brand, someone to grow the company"- powiedział Rodriguez. "I had a wealth of sketches and ideas we were showing, and they were never being brought to market. Bob helped pull together teams to help me make those accessories a business and identify the appropriate partners to make a product. It's great when you have someone who listens to what your vision is and makes it happen. There's a new energy at this company".

Nowy prezes natychmiast wprowadził zmiany. Zadbał o lepszą komunikację pomiędzy różnymi oddziałami firmy, a także o to, aby wszelkie ubrania i akcesoria pojawiały się w sklepach wcześniej niż poprzednio, co umożliwia sprzedanie większej ilości ubrań po oryginalnej, nie obniżonej cenie. Wichser nawiązał również umowę z domem handlowym Barneys, dotyczącą sprzedaży ubrań i akcesoriów. Jednym z celów nowego prezesa jest zwiększenie sprzedaży akcesoriów (które są zawsze dla marek luksusowych dużo bardziej dochodowe niż same ubrania). W planach jest także produkcja okularów i bielizny.

Projektant nigdy nie zdecydował się na stworzenie tańszej linii ubrań, jednak w ubiegłym roku zaprojektował kolekcję przystępnych cenowo ubrań, która była dostępna wyłącznie w sklepach Kohl's. Powstały również dwa rodzaje perfum z logo marki, w tym roku mają się pojawić następne.

Rodriguez zaprezentował swoją pierwszą kolekcję w Mediolanie w 1997 roku. Pracował dla Anne Klein i Calvina Klein'a. To właśnie pracując u Calvina Kleina poznał Carolyn Bessette i zaprojektował suknię ślubną na jej ślub z J. F Kennedym juniorem. Studiował w nowojorskiej szkole Parsons i jest jedynym Amerykańskim projektantem, który dwa lata pod rząd otrzymywał prestiżową nagrodę CFDA Womenswear Designer of the Year. W amerykańskim Vogue'u pojawił się kiedyś następujący komentarz: "Rodriguez has thrown minimalism a curve, imbuing its sleek, angular lines with a bit of shape-enhancing Latin sizzle".

Warto rownież przypomnieć, że czerwono-czarna sukienka, którą miała na sobie Michelle Obama, kiedy ogłoszono wyniki wyborów prezydenckich w 2008 roku, była zaprojektowana przez Narciso Rodrigueza.

Ewa Bytomska

 

 

Comments

Popular Posts