American LVMH part III


Elie Tahari kojarzy się nam obecnie ze swoją własną marką (pierwszy w Polsce butik Elie Tahari został niedawno otwarty w Warszawie w centrum handlowym "Promenada"), ale w roku 1997 stworzył on wspólnie z Andrew Rosenem markę Theory. Kilka lat później japońska firma Link International otrzymała licencję na dystrybucję i sprzedaż produktów Theory na rynkach azjatyckich. Ponieważ ubrania i akcesoria Theory świetnie się sprzedawały w Azji, w 2003 roku Link zaoferował Rosenowi i Tahari wykupienie ich udziałów w firmie. Tahari nie był zainteresowany ową propozycją: "We were making $20 million a year in profits. I never had margins like that in 30 years of doing business", jednak decydujący okazał się głos Rosena, który miał na ten temat odmienne zdanie. Ostatecznie Tahari sprzedał holdingowi Link wszystkie swoje udziały za 53 miliony $, natomiast Rosen sprzedał 89% swoich udziałów, warte 49 milionów $, jednakże zatrzymał pozostałe 11%. Dwa lata później holding Link (który zmienił swoją nazwę z "Link" na "Link Theory") zdecydował się na wprowadzenie firmy Theory na japońską giełdę. Theory zostało wycenione wówczas na oszałamiające 500 mln. $. Rok później Rosen sprzedał swoje 11% udziałów i otrzymał za nie kwotę sporo wyższą od tej, którą zapłacono jemu i Tahari w 2003 roku. Sfrustrowany Tahari wniósł do sądu pozew, domagając się dodatkowych 180 milionów $. Sąd uznał jednak, że nie ma podstaw prawnych, aby sprawę rozpatrywać i starania Tahari o zdobycie dodatkowych pieniędzy spełzły na niczym. Warto zaznaczyć, że pomimo sprzedaży swoich udziałów Rosen nadal pracuje dla Theory i odgrywa tam kluczową rolę, a jest to bardzo rzadko spotykana sytuacja.

Jak wspomniałam wcześniej Rosen jest nie tylko współwłaścicielem kilku marek odzieżowych, lecz również mentorem wielu młodych projektantów. CFDA (Council of Fashion Designers of America) wspólnie z New York University's Stern School of Business stworzył specjalny dwuletni program tzw. "Fashion Incubator", mający na celu pomoc młodym nowojorskim projektantom, a przede wszystkim pokazanie im, w jaki sposób należy rozwijać z sukcesem swoją własną markę. Młodzi projektanci spotykają się ze studentami MBA, którzy pomagają im w przygotowaniu prawidłowych biznes planów. Następnie przedstawiają swoje projekty inwestorom (Rosen jest jednym z nich), a najlepsza grupa zdobywa fundusze na rozkręcenie swojego biznesu. Kiedy zapytano Rosena o to, jakimi kryteriami kieruje się w wyborze projektantów, odpowiedział następująco: " You're investing a lot in the people that are running the company. You're looking at their integrity. You're looking at their charisma, their creativity". A czym jest dla niego charyzma? "For me it's the way people strike me and the emotion I get from hearing them". Niecały miesiąc temu dwóch młodych projektantów Ben i Doug Burkman zdobyli sobie sympatię i zainteresowanie Rosena i otrzymali fundusze na rozwój swojej marki. Udało im się przyciągnąć uwagę inwestorów m.in. tym, ze ich tańsza kolekcja Burkman Bros jest juz sprzedawana na stronie www.UrbanOutfitters.com.
Na uwagę zasługuje fakt, że w dobie, kiedy wiele marek odzieżowych przenosi produkcję swoich ubrań do Azji, 30% ubrań Theory jest produkowane w Nowym Jorku. Mowiąc o początkach swojej kariery Rosen wspomina: "When I started out I spent as much time in the factory as in the studio, making sure the clothes were executed in the way I wanted them. Designing clothes is an art and a science. I think it's very important to be able to create clothes and see them very quickly. I think it is very important for anyone creative, design-wise to be very interactive with the pattern-making process, sample making, and ultimately with the manufacturing process. And I think without having those skills present in New York City, it would be very difficult to create clothes that have a sense of excitement, integrity and design".

Comments

Popular Posts