Burberry


W jednym ze swoich postów z serii "2 day's news" Magda nawiązała do Burberry, zwracając uwagę na gigantyczne obroty firmy i jej wyraźną obecność w świecie elektronicznych mediów. Myślę, że były to dwa ważne powody, dla których warto zainteresować się marką bliżej. Rzeczywiście Burberry przykłada ogromną wagę do promocji swoich produktów w sieci. Aż 60% rocznego budżetu przeznaczonego na reklamę (czyli mniej więcej trzy razy więcej niż w przypadku innych firm modowych) dotyczy reklamy "digital". Magda wspomniała o tym, że Burberry ma już 12 milionów fanów na Facebooku, czyli prawdopodobnie najwięcej spośród wszystkich innych firm luksusowych. Inauguracja perfum Burberry Body w 2011 roku odbyła się właśnie na Facebooku, gdzie ci, którzy wyrazili swoje zainteresowanie, mieli okazję otrzymać próbki perfum. Podobno również filmiki o Burberry Body zdominowały w tym dniu Youtube w wielu krajach. Jest to pierwsza firma, która udostępniła swoje pokazy mody (na dodatek w trójwymiarze) na żywo w sieci i dała klientom możliwość zamówienia ubrań i akcesoriów kilka miesięcy wcześniej niż pojawią się one w sklepach. 

Powstała strona www.ArtoftheTrench.com, gdzie każdy moze umieścić swoje zdjęcie w słynnym płaszczu. Jest to- używając określenia jednego z amerykańskich dziennikarzy- "technologically savvy international fashion powerhouse". Warto wspomnieć o tym, że to ogromne zainteresowanie mediami elektronicznymi pojawiło się u Burberry dopiero parę lat temu, kiedy fotel prezesa objęła Amerykanka Angela Ahrendts. Okazało się wówczas, że oboje z dyrektorem kreatywnym Christopherem Bailey są wielkimi zwolennikami wszystkiego, co wiąże się z internetem, iPadem, iPhonem itp. Wcześniejsza pani prezes Rose Marie Bravo nie wykazywała zbytniego entuzjazmu względem tej formy przekazu i komunikacji, a samo słowo "online" kojarzyło jej się głównie z podróbkami. Tymczasem, kiedy firma L2 Thinktank zajęła się w 2011 roku analizą "internetowej inteligencji" różnych marek luksusowych, Burberry znalazło się zaledwie na miejscu 49 (jako ciekawostkę dodam, że na miejscu pierwszym znalazło się BMW). Przedstawiciele L2 Thinktank stwierdzili, że sama ilość fanów na Facebooku nie gwarantuje pierwszego miejsca w owej klasyfikacji, liczy się natomiast m.in. sposób, w jaki firma współpracuje ze swoimi klientami i fanami i uznali, że Burberry zasługuje wprawdzie na wysoką notę, jeśli chodzi o ilość prezentowanych zdjęć i filmików, jednak negatywnie ocenili brak interakcji pomiędzy fanami, a managementem. Przypomina mi się opinia kanadyjskiej blogerki Alexandry Isenberg (autorki bloga www.searchingforstyle.com), że prawdopodobnie Burberry nie tylko nie było zainteresowane wejściem w dialog z konsumentami, ale równiez tym, aby opinie klientów były dostępne na Facebooku dla innych. Wygląda na to, że firma wzięła pod uwagę (przynajmniej niektóre) sugestie L2 Thinktank, bo w roku bieżącym "podskoczyła" na miejsce 22. Myślę, że można polemizować ze sposobem, w jaki klasyfikuje firmy luksusowe L2 Thinktank. Bo na czym tak naprawdę polega "digital IQ"? I czy rzeczywiście można jednoznacznie stwierdzić, że jedna strona internetowa (np. Facebook) i jedna forma przekazu jest lepsza od drugiej (np. Twitter czy Youtube)?
Wspomniałam wcześniej o obecnej pani prezes Ahrendts i dyrektorze kreatywnym Bailey, gdyż patrząc na sukcesy Burberry trzeba wziąć pod uwagę, kto tą firmą od kilku lat zarządza. Przypominam sobie wypowiedź Bailey, w której stwierdził on, że doskonale się z Angelą Ahrendts rozumieją, mają nie tylko bardzo podobne poczucie estetyki i poglądy na wiele kwestii, ale podobną przeszłość. Oboje bowiem wychowali się w małych miejscowościach (on w Yorkshire w Wielkiej Brytanii, ona w New Palestine w stanie Indiana w USA) i pochodzili z domów, gdzie się "nie przelewalo", a rodzice od najmłodszych lat uczyli ich szacunku do pracy i pieniędzy.

Comments

  1. Artykul przeczytalam z wielka ciekawoscią i za szybko sie skonczyl :-)
    Brawo Pani Ewo! Uwielbiam Pani posty!

    ReplyDelete
  2. EdytKo, dziekuje serdecznie, jest mi bardzo milo (i prosilam juz kiedys, aby nie zwracac sie do mnie "Pani" tylko "Ty"). Pojawi sie wkrotce druga czesc artykulu :-) Jest jeszcze kilka ciekawych kwestii, zwiazanych z Burberry, ktore chcialabym poruszyc. Staram sie bardzo, aby moje artykuly dorownywaly bardzo wysokiemu i wspanialemu poziomowi, ktory reprezentuje tu Magda z Krzysztofem :-)

    ReplyDelete
  3. Jak zawsze wszystko świetnie opisane. Bardzo lubię te artykuły :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts