Anna Wintour part 2


Anna Wintour została główną organizatorką i główną postacią Costume Institute Gala w 1995. Historia tej słynnej, prestiżowej imprezy, nazwanej pięknie przez Magdę "Oscarami Wschodniego Wybrzeża", została opowiedziana w fantastycznym poście "MET GALA 2011" z 3 maja 2011. Wintour sprawiła, że impreza kojarzona dotychczas wyłącznie z modą stała się "New York's star-spangled air kiss to the world". "It was much more fashion industry before. When I became involved, I started to invite the Nicole Kidmans and the Cate Blanchetts, and then I tried to bring in the worlds of politics, literature, painting, music, so it's not just about fashion. It's like producing a show"- powiedziała kiedyś Wintour. Zanim redaktor naczelna "Vogue'a" przejęła "pałeczkę" organizatorki gali, impreza przynosiła zyski rzędu kilkuset tysięcy $ rocznie. Dla porównania- przez ostatnich 17 lat zdobyto około 75 mln $. Spośród wszystkich imprez charytatywnych w Nowym Jorku, wspomniana powyżej znajduje się na drugim miejscu, jeśli chodzi o wysokość zdobytych funduszy (miejsce pierwsze zajmuje Robin Hood Foundation Gala).


Trzy lata temu Wintour została zaproszona do programu Davida Lettermana i bez najmniejszego skrępowania przyznała, że określenia jej osoby, jakie pojawiły się w prasie to m.in. "an ice queen, a sun king, an alien, a dominatrix" i chyba najczęściej spotykane "nuclear Anna". To właśnie w 2009 roku zaczęły pojawiać się pierwsze plotki o ewentualnym odejściu Wintour, której pozycję miałaby przejąć Carine Roitfeld. Jak się jednak później okazało, plotki były kompletnie bezpodstawne. Prezes Conde Nast (wydawnictwa, które jest właścicielem "Vogue'a") S.I. Newhouse przyznał, że chce widzieć Annę Wintour na stanowisku redaktor naczelnej "Vogue'a" nie tylko za 10, ale również za 20 lat. Natomiast Carine Roitfeld w wypowiedzi, ustosunkowującej się do owych plotek, przyznała: "It's the biggest compliment that I could edit the biggest fashion magazine on the planet but I am not totally bilingual. I am irreverent, which works in a small country like France but not a big one like America and it's a big business magazine. To edit a magazine like American Vogue you have to play politics and Anna Wintour is like a first lady".
Redaktor naczelna "Vogue'a" jest osobą o niezwykle szerokich kontaktach zawodowych i osobistych . Do grona jej znajomych należą nie tylko ludzie znani w świecie "fashion", to nie tylko projektanci, jak Vera Wang, Karl Lagerfeld czy Miuccia Prada, lecz również ludzie biznesu (Bernard Arnault, Francois-Henri Pinault), sztuki (Larry Gagosian, Emily Rafferty), prezesi luksusowych domów handlowych (Steve Sadove- Saks Fifth Avenue, Terry Lundgren- Macy's), aktorki (Sienna Miller, Nicole Kidman), politycy (Kirsten Gillibrand- pani senator ze stanu Nowy Jork, Michael Bloomberg- prezydent miasta Nowy Jork), sportowcy (Roger Federer, czy Lebron James, który nawiasem mówiąc ukazał się kiedyś na okładce "Vogue'a", był to jednak jeden z najgorzej sprzedanych egzemplarzy). Wiele osób zawdzięcza swoje kariery i sukcesy Annie Wintour. Do najbardziej znanych należą Marc Jacobs i John Galliano, których Wintour poleciła bezpośrednio Bernardowi Arnault. Ale do grona osób z "długiem wdzięczności" względem Anny zalicza się także m.in. australijski reżyser Baz Luhrmann, któremu Wintour pomogła w promocji filmu "Moulin Rouge", Michael Kors- projektant i założyciel modowej marki pod swoim nazwiskiem, a nawet prezydent Obama, dla którego Wintour zdobyła spore fundusze, przeznaczone na kampanię prezydencką. "Her web of powerful friends spans the US, out to Hollywood, down to Washington, and across both oceans. Imperious as she may appear, she's really more impresario than empress" (Joshua Levine). Reżyser filmu "The September Issue" powiedział kiedyś: "You can make a film in Hollywood without Steven Spielberg's blessing, and you can publish software without Bill Gates's blessing, but you can't succeed in fashion without Anna's blessing".
To właśnie Anna Wintour jest pomysłodawczynią słynnej imprezy modowej, odbywającej się od kilku lat w tysiącach sklepów w kilkunastu krajach świata- Fashion Night Out. Po raz pierwszy pomysł ten pojawił się w 2009 roku, kiedy ogolnoświatowa recesja przyczyniła się do spadku obrotów w branży modowej. Wintour wybrała się na spotkanie z prezydentem Nowego Jorku Michaelem Bloombergiem i przedstawiła mu swoją koncepcję na walkę ze skutkami kryzysu i poprosiła o pozwolenie, aby swój pomysł zrealizować. Spotkanie to Bloomberg skwitował jednym zdaniem: "Anna po prostu nie jest osobą, której można powiedzieć "nie". Imprezy FNO od samego początku cieszyły się dużą popularnością, a jeden z dziennikarzy wspominając pierwsze FNO w 2009 roku stwierdził, że był to "a Mardi Gras moment in the middle of Lent". 
Annie Wintour zawdzięczać należy powstanie fundacji, wspierającej młodych projektantów (CFDA- Council of Fashion Designers of America/Vogue Fashion Fund).
Na koniec zacytuję wypowiedź Anny, pięknie podsumowującą jej plany na przyszłość i jej wizję: "With all the new media outlets out there, with all the noise, a voice of authority and calm like Vogue becomes more important than ever. The more eyes on fashion, the more opinions about fashion, the more exploration of fashion around the world, the better it is for Vogue. Vogue is like Nike or Coca-Cola-this huge global brand. I want to enhance it, I want to protect it, and I want to be part of the conversation".

Ewa Bytomska

Comments

  1. Świetnie się czyta twoje artykuły :)

    ReplyDelete
  2. To prawda. Ewa świetnie pisze i bardz się cieszymy, że możemy to publikować na naszym blogu :-)

    ReplyDelete
  3. Kazdy artykul bardzo rzetelny i widac duze zaintereswoanie swiatem mody :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts