PPR (part III)


Całkowite wyniki sprzedaży wszystkich firm w portfolio PPR są zdominowane osiągnięciami marek luksusowych, ale warto pamiętać o tym, iż dwie-należące do PPR-firmy, sprzedające produkty w niższym przedziale cenowym, nie mogą pochwalić się zbyt spektakularnymi sukcesami. Obu zresztą PPR zamierza się wkrótce pozbyć. Jedną z nich jest Redcats - sieć sprzedająca swoje produkty w internecie, głównie ubrania oraz artykuły wyposażenia wnętrz. Nawiasem mówiąc rozpoczął się już proces poszukiwania potencjalnych kupców Redcats. Druga natomiast to FNAC- sieć sklepów sprzedających DVD, gry komputerowe, książki itp.



Oprócz przejęcia Brioni, o czym była mowa w pierwszej części artykułu, PPR wykupiło w ubiegłym roku Volcom - firmę produkującą odzież sportową, a także zwiekszyło swoje udziały w Sowind Group, produkującej części do zegarków (Sowind Group jest właścicielem Girard-Perregaux i JeanRichard). Tak więc PPR jest nie tylko właścicielem marek luksusowych, sprzedających odzież i akcesoria, ale również firm biżuteryjnych oraz produkujących obuwie i odzież sportową.
Tydzień temu, pracująca dla "Financial Times" dziennikarka Vanessa Friedman, napisała na swoim blogu "Material World", że zaskoczył ją fakt, iż Bottega Veneta, która jest częścią PPR i której wyniki finansowe zostały w związku z tym omówione w całościowym rocznym raporcie PPR, postanowiła stworzyć swój własny osobny raport, analizujący sukcesy firmy w ubiegłym roku."(...) the purpose of Bottega's release, says a spokesperson, is simply to highlight how well the brand is doing (one of the reasons its chief executive has been elevated to the PPR board) so it can be seen as a success story on its own. And, they go on, PPR allows brands autonomy in deciding to further underscore their financial communications and expand on them. Bottega had, the Bottega folks said, for example, "double-digit revenue growth in all markets," though they did not break these down specifically by region. Such transparency, while laudable, is a risky move. Once you open this door, it's hard to close. Once a brand starts trumpeting its figures, it really can't stop without raising all sorts of warning flags. And if some of these brands' numbers are broken down and others aren't, one might suspect that they probably aren't doing so well (though according to a group spokesperson, it's just because they are too small to really interests analysts)".
PPR, podobnie jak wiele innych firm sprzedających dobra luksusowe, przywiązuje coraz większą wagę do krajów rozwijających się, jak Brazylia, czy Indonezja ze swoim ogromnym potencjałem klientów zainteresowanych tym segmentem rynku. Popyt na zegarki, buty i modę męską marek luksusowych wciąż wzrasta. Gospodarki krajów rozwijających się odgrywają również coraz bardziej kluczową rolę w świecie finansów (pomimo wielu czynników nie sprzyjających zbytnio stabilizacji ekonomicznej, jak inflacja, zmieniające się prawo, czy skorumpowane rządy). W ubiegłym miesiącu kwota zainwestowana w fundusze krajów rozwijających się wyniosła 7.9 milarda USD, podczas gdy w fundusze akcji firm amerykańskich w tym samym okresie czasu zainwestowanych zostało 11 miliardów USD. W przeciągu ostatnich 10 lat stopa zwrotu akcji firm krajów rozwijających się wyniosła 15% rocznie, w porównaniu z 3.5% w przypadku S& P 500.

Ewa Bytomska

Comments

Popular Posts